Tüketici tercihleri ambalajları etkiliyor!

Çalışan nüfusun artması, ailelerin küçülmesi ve tüketicilerin bilinçlenmesi perakende sektörünü etkilediği gibi reklam dünyasını da dönüştürüyor. Bekar yaşam tercihindeki yükselişin de bu dönüşümde payı var. Maliyet açısından daha efektif ürünlere yönelen müşteriler, üreticilerin ambalaj tercihlerinde önemli bir rol oynuyor.

Türkiye’de ambalaj tasarımı üzerine referans kurumlardan biri olan Twinsadhouse’un başkanı Salih Kandemir, tüketicilerin Private Label sektöründeki trendleri nasıl etkilediğini şöyle değerlendiriyor:

“Hijyen kaygıları nedeniyle ambalajsız ürünleri satın almak istemeyen tüketiciler, gıda sektörünü büyük bir dönüşüme uğratıyor. Tüketicinin sağlıklı yaşam ve gıda güvenilirliği konusunda bilinçlenmesi reklamcılığı da geliştiriyor. PL sektörü, ambalaj tasarımı alanında en çok hizmet alan sektörlerden biri… Türkiye’de en hızlı büyüyen gıda zincirleri, en fazla Private Label ürünlere sahip olan indirim ve yüksek indirim konseptli marketler…'

Nielsen verilerine göre, Amerika’da PL markaların 2013 yılındaki büyüme oranının ulusal markaların önüne geçtiğini belirten Kandemir, Ağustos ayı itibariyle Amerikan pazarının PL’de 111,6 milyar dolarlık ciroya ulaştığını, farklı kaynaklara göre Türkiye’deki pazarın 12 milyar doları bulduğunu, AB genelinde ise sektörün her yıl yüzde elliye varan oranda büyüdüğünü söylüyor. Yeni Private Label ürünler nasıl olacak?

PL ürünlerin, kendi standartlarını belirlemek yerine genellikle pazar liderlerini taklit ettiğini belirten Kandemir, yakında bu alanda büyük bir değişimin yaşanacağını söylüyor.

“Ülkemizde de yurtdışında da PL alanında markalaşma üzerinden önemli bir rekabet yaşanmaya başladı. Yurtdışında Private Label fuarlarında, farklı tasarımlarla birlikte farklı ambalaj formatlarına rastlıyoruz. PET malzemeden yapılma pencerelere sahip Tetra Pak kutular buna en ilginç örneklerden biri.”

“Pazarlama dünyasının 1950’lerden itibaren hedef kitleyi “kadın ve çocuk” olarak kabul etme eğilimi de değişiyor. Perakendeciler artık şehirli erkeklerin de satın alma kararında önemli bir payı olduğunu kabul ediyor. Bu değişim PL sektörünü de etkiliyor. Sadece erkeklere yönelik PL ürünlerin raflarda daha fazla yer kapladığını görmeye başlıyoruz”

Risk alma vakti

PL ürünlerde tasarım açısından daha fazla risk alma vaktinin geldiğini vurgulayan Kandemir, PL ürünlerin, pazar lideri olan ürünlerin belirlediği standartlar yerine artık kendi standartlarını kabul ettirebildiğini söylüyor. Sıra dışı tasarımlı PL ürünlerin yakında raflarda daha fazla yer alacağını belirten Kandemir, yurtdışında bu dönüşümün PL sektörünün lokomotif ürünleri olan ‘süt ürünlerinden’ başladığını aktarıyor. İş dünyasının kahvaltı etmekte zorlandığını belirten Kandemir yurtdışında yetişkinlerin içtiği sütlere besleyici öğelerin eklenmeye başladığını, lif ve protein katkılı ‘tek porsiyonluk’ PL sütlerin süt satışlarını yükselttiğini aktarıyor “Kahvaltı günümüzün en çok ihmal edilen öğünü... Çalışan nüfusun artması, gıda zincirleri ve PL üreticileri için büyük ve yeni bir pazar payı oluşturuyor. Geçtiğimiz yıllarda yurtdışında süt tüketimi azalma gösterdi. Bunun sebebinin iş dünyasının kahvaltı alışkanlıklarının değişmesi olduğu ortaya çıktı. Ambalajları daha küçük tek kişilik sütlerin piyasaya sürülmesiyle tüketimin tekrar yükseldiği görüldü. Ülkemizde de, işlenmiş et ürünleri sektöründe benzer yaklaşımların ortaya çıktığına şahit oluyoruz. Yakında hazır kahvaltılıkları ve besin değeri artırılmış ürünleri marketlerde görmemiz mümkün. Private Label sektörü, var olan lider ürünlerin peşinden gitmek yerine araştırmaya ve toplumsal ihtiyaçlara dayalı yeni nesil ürünler ortaya koyacak. Önümüzdeki beş yılda perakendenin ne yönde ilerleyeceğini henüz kimse bilmese de, farklı düşünen üreticilerin önü açık görünüyor.”


Diğer Haberler